Rondje om het meer van Taupo en Hobbiton.

21 februari 2016 - Raglan, Nieuw-Zeeland

Hey!

Lekker wakker geworden hoor met spierpijn op de maandag ;-)
Op mijn benen na voel ik geloof ik al mijn spieren wel, haha! En her en der wat blauwe plekken erbij. Maar dat was het zeker waard!
Vandaag wat korte wandelingen in de buurt van Waitomo. Naar een hele mooie waterval geweest en naar een natuurlijke brug. Die is ontstaan doordat een deel van een grot is ingestort, maar het hoogste punt is blijven bestaan. Super mooi om te zien!
Daarna werd het tijd om door te rijden richting Taupo. Sommige mensen zullen nu denken wat een rare route door NZ heen, maar dat komt puur door het weer. Ik probeer toch een beetje het mooie weer achterna te gaan nu dat kan (rond Fiji komen behoorlijk wat orkanen voorbij en de staartjes komen langs NZ).
Nu had ik al gehoord dat de camping in Taupo een heel mooi zwembad had, nou dat is zeker waar! 3 verschillende baden met verschillende temperatuur. In het grootste bad een bar en je kunt films kijken op een mega scherm. Te grappig!
Het weer klaarde nog redelijk op rond etenstijd dus nog even heerlijk gezwommen.

Op dinsdag werd ik wakker met regen. En de voorspelling is voor de komende dagen echt prut!
Rustig aan ontbijten en lekker lezen. Wachten tot het iets droger is en dan toch even de benen streken met een wandeling naar de Haku Falls. Een klein uurtje lopen heen en terug. Ondertussen begint het weer te spetteren. Terug op de camping dus weer lezen in de camper. Na het avondeten lukt het de zon toch nog om door te breken en dus weer even in het zwembad gedobberd.

Woensdag begint ook weer met regen. Na een rondje door het centrum van Taupo en wat boodschappen ben ik richting de 'Hidden Valley' gereden. Daar is Orakei Korako. Dit lijkt op het park Wei-O-Tapu. Ook een thermaal area. Met geisers en mudpools. En gelukkig toch nog een beetje mazzel, de 1,5 uur durende wandeling had ik het droog! Net toen ik terug liep naar de auto begon het te regen en niet zo een klein beetje ook!
Na wat gegeten te hebben ben ik doorgereden naar Cambridge. En kleine campersite waar ik 1 nachtje slaap. Verder de avond en groot deel van de nacht doorgebracht met lezen aangezien de regen niet wilde stoppen. Weer een kort nachtje zo.

Donderdag zou de slechtste dag worden.....Dus duimen op een beetje mazzel vandaag.....
Het plan was namelijk om naar Hobbiton te gaan.
En gelukkig begon de dag al goed, het was droog! Snel wat eten en op pad. Een klein stukje rijden naar Matamata naar de I-site. En die ziet er al uit als een hobbithol! Erg leuk! Vanaf daar met de bus richting Hobbiton zelf. Dat bevind zich op privé terrein en je kunt er dus ook echt niet in zonder tour.
De tour zelf vond ik echt geweldig leuk! De huisjes zijn zo mooi en zo herkenbaar, heb helemaal zin om de films weer te gaan kijken als ik thuis ben.
De tuinen worden ook elke dag bijgewerkt zodat alles er echt tiptop uitziet.
We hadden niet zo'n grote groep (20 man, normaal is 45/50!) gelukkig dus genoeg tijd om foto's te maken en niet steeds mensen in beeld ;-)
Telkens werd er door een gids een stukje uitleg gegeven of vragen gesteld over dingen uit de films. En dan konden er foto's gemaakt worden en dan weer een stukje verder. Ik vind het echt geniaal dat de eigenaar van deze grond dit bedacht heeft. Er komen zoveel mensen op af, en het is maar een mini stukje van zijn land dat gebruikt wordt dus ze hebben nergens last van. En leuke inkomsten zo!!
Aan het eind van de tour is de Green Dragon. Daar krijgt iedereen wat te drinken, bier dat speciaal voor Hobbiton gebrouwen wordt en iets van sap voor de niet alcoholisten natuurlijk. En juist het moment dat wij binnen waren voor het drinken komt er een gigantische regenbui over! Wat een mazzel!! En 5 minuten later weer droog haha!
Terug met de bus nog een stop bij de souvenierwinkel, waar ik het elvenblad als magneet koop voor bij mijn 'verzameling' buitenlandse magneten (je moet toch iets verzamelen hè). En dan terug naar Matamata. Dan volgt een ritje naar eigenlijk de laatste plek van NZ die ik wil zien, Raglan.
Het is al vrij laat als ik daar aankom dus de camper geparkeerd op een camping die naast het centrum ligt en dat even wat te eten gehaald. Lekker makkelijk even. Het weer viel me alles mee vandaag. Een paar flinke buien toen ik in de auto zat maar ik had veel erger verwacht.
Morgen ga ik naar de surfschool, weer even een opfris lesje afspreken en dan komende dagen lekker surfen!
Nog maar 1 weekje een dan is het koffers pakken en naar huis. Toch ook weer een vreemd gevoel hoor! Lekker om straks weer thuis te zijn, maar toch ook een beetje jammer dat mijn avontuur hier in NZ erop zit. Nog even heel hard genieten van de laatste dagen!

Groetjes Marije

1. Edith:
    21 februari 2016
    Ooo LIeverd, echt afbouwen nu, laatste dingen doen, extra genieten en afscheid nemen van je huisje op wielen en het mooie land.
    En dan de lange weg terug naar huis...waar we allemaal zitten te wachten op nog meer verhalen en je foto's...XXX
  2. Roger:
    22 februari 2016
    Hoi Marije, geniet van je laatste dage.!! Hoop dat het weer meewerkt. Heb een goede thuisreis. Zie je snel!! Ben benieuwd naar al je verhalen.