Zomervakantie gevoel en Waitomo.

15 februari 2016 - Waitomo, Nieuw-Zeeland

Hey!

Wat had ik lekker geslapen na de lange wandeltocht over de Tongariro Crossing. Wel een beetje stramme benen de volgende dag maar niet echt pijnlijke spieren verder. Ik had het plan om nog een andere wandeling richting de berg te doen maar het was in de ochtend al een en al wolk. Dat is geen leuk uitzicht, dus dan maar een klein rondje door het bos. Ben wel heel erg blij dat ik dus voor de zondag had gekozen ipv de maandag!!
Na de korte wandeling weer de auto in een op naar Taumaranui. Vanaf daar de Forgotten World Highway richting Stratford. Officieel mag ik deze weg niet rijden met de gehuurde camper omdat er 12 km aan gravelweg zit op deze route. Nou dan moeten ze de rest van NZ eens checken!!! 12 km is bijna een mini stukje op al die wegen met onderhoud waar overal gravel wordt gegooid!
Dus alleen even duimen dat ik me niet nu net hier lek rij ;-)
Halverwege is en plaatsje Whangamomona en dat is een vrijstaat. Er wonen hier wel helemaal 10 mensen, maar er is een camping en hotel! Te grappig! Ben alleen vergeten om mijn paspoort te laten stempelen door hun, beetje jammer!
Bij Stratford aangekomen besluit ik toch eerst richting New Plymouth te gaan. Daar werd namelijk voor de hele week mooi weer voorspeld en ik moet een NZ simkaart aanschaffen voor de zekerheid dus heb even een 'grote' winkel nodig. (Mijn NL nummer is misschien niet meer bereikbaar vanaf 15-2 doordat iedereen een nieuw sim krijgt van Hollands Nieuwe en die dus omgezet wordt. Dat er mensen in het buitenland zitten tja niet hun probleem blijkbaar en ook niet uit te stellen. Maar ze weten niet of mijn telefoon nog werkt met de 'oude' kaart. Super fijn natuurlijk!!)
Na het verplichte winkelen op naar een camping. Blijkt er een hele mooi camping pal aan het strand te zijn, heerlijk!
Daar heb ik dus ook 2 nachten geslapen.
En wat ik heb gedaan.....nou niet zo veel.....
Zwemmen en lezen en wasje doen en eten en lezen en zwemmen.....tja vakantie vieren en lui zijn dus :-)

Op woensdag de spullen weer gepakt en via de Surfers Highway een stuk naar beneden gereden. Dit gedeelte van NZ is eigenlijk best grappig. In het midden staat de berg Mt Taranaki/Mt Egmond. Daaromheen is eigenlijk alleen maar boerderijen met voornamelijk koeien. En dan de rand zijn echt hele kleine plaatsje met hele mooie zwarte stranden waar je kunt zwemmen en surfen.
Deze dag ben ik dus een stuk om de berg heen gereden richting Opname. Daar zou en mooi strand zijn.
Nou die is er zeker!! En er ligt in die baai ook een prima camping, dus lekker 2 nachten hier ook.
De woensdag verder doorgebracht met zwemmen en lezen.
Op donderdagochtend heb ik een wandeling gemaakt rond Opunake. Heerlijk en prachtig uitzicht vanaf de kliffen richting het water. Verder weer beetje lui gedaan en gezwommen en gelezen.
Wel heel lekker om even helemaal niks te moeten, brengt mij echt even helemaal in het vroegere vakantiegevoel van toen ik klein was.

Op vrijdag vond ik het wel weer tijd om te gaan. Dus spullen gepakt en eerst richting Mt Taranaki. Ik kijk nu al dagen naar die berg maar moet er toch echt nog even wandelen voor ik afscheid kan nemen.
Bij Dawson Falls de camper geparkeerd en 2 hele mooie wandelingen gemaakt. De bossen zijn echt zo ontzettend groen, blijft me telkens weer verbazen daarover!
Weer super genoten en dan kan ik toch echt verder rijden richting Waitomo.
Dit is weer zo'n 3 uur rijden over leuke kronkelwegen langs de kust naar boven.
Waitomo zelf is en heel klein toeristisch plaatsje. Waar wat restaurantjes zijn. Een camping en hotels. Verder gaat het allemaal om de grotten.
Bij de camping aangekomen eerst nog even een duik in het zwembad en dan koken. Voor de zondagochtend heb ik een tour door de grotten geboekt!

Op zaterdag dus lekker rustig wakker worden. Het is weer heel mooi weer dus eerst even zwemmen en dan in de middag nog een wandeling. De Waitomo walkway richting het Ruakuri forrest. Heerlijk een beetje schaduw in de bossen. En bij het Ruakuri forrest nog een heel mooi rondje door bos en grotten gedaan. Echt super gaaf! Eigenlijk moet je hier in de avond komen want dan zie je ook heel veel glowwormen. Maar dat vind ik een iets te spannende uitdaging in mijn eentje.
Als ik terug ben nog even zwemmen maar al snel begint het te betrekken. Er is regen voorspeld en die kwam ook.....echt met bakken uit de hemel!
Daardoor koelt het wel iets af in de nacht wat wel fijn is!

Zondagochtend vroeg de wekker. Wat eten en dan om half 8 melden bij de Black Water Rafting Compagnie.
Om 8 uur zijn we compleet (5 man en 2 begeleiders) en kunnen we ons eerst gaan omkleden. Lekkere warming-up om je in een swimsuit te hijsen met extra bescherming op kont, knieën en ellebogen. Daarna sokken en rubber schoenen aan. Een klimtuig met alle benodigdheden en natuurlijk een helm met licht.
Nou dan zijn we er klaar voor hoor....dus met de bus richting de grot.
Daar kregen we eerst uitleg over de veiligheid en moesten we oefenen met abseilen. Dat ging allemaal prima en we mogen op voor het echte werk.....
We beginnen met een abseil van 35 meter recht naar beneden los van de wand door een smalle opening van ongeveer 1 meter groot. En dat is het donker met alleen je lampje op je helm. Best een beetje spannend! Maar ook heel leuk!
Eenmaal beneden een stukje door de grot lopen tot aan een platform. Er hingen wel touwen maar je zag niks verder....
Ik stond vooraan en werd vastgemaakt aan een touw. Wat bleek.....er was een zipline/flying fox in de grot! Dus voetjes van de vloer en genieten werd er gezegd.
Nou dat deed ik zeker! Vliegend door de grot met allemaal glowwormen boven je! Wauw!!
Aan het einde mocht al het tuig af en kon ik liggend op een rots wachten op de rest, nog steeds kijkend naar al die glowwormen. Het is net een sterrenhemel!
Toen iedereen er was mochten we op de rand van een rots gaan zitten en kregen we warme chocomel en müsli koeken. Even lekker de suikers aanvullen. Onder de rots waar we zaten stroomde water. Een ja hoor na de traktatie kregen we een band. We mochten 1 voor 1 in het water springen met die band onder je kont. Geniaal want je zakt er dus gewoon lekker doorheen en gaat kopje onder. Hahahaaa!
Dan mogen we onszelf een heel stuk tegen de stroming in trekken via touwen. Ondertussen luid zingend want we moesten laten horen of we dat wel konden.....tja onder de douche of in de auto geen probleem maar het klonk niet zo mooi in de grot zelf. Haha!
Uiteindelijk konden we stoppen met tegen de stroming in gaan en kregen we uitleg over de glowwormen. Door al het kabaal wat we hadden gemaakt lichten de glowwormen meer op. Leuk dat je niet voor niks zo gek doet dus ondertussen ;-)
Daarna als een treintje achter elkaar in het donker terug met de stroming mee. En omdat wij zo slecht zongen ging de gids nu wel zingen.....nou je bent echt spontaan verliefd!!!! Wauwie!!!
De omgeving die zo mooi is, het rustige geluid van kabbelen water en zo een mooi nummer dat gezongen wordt! Wauw!!!
Als ik er nu aan terug denk word ik gewoon weer verliefd!
Toen we aan het einde van de stroom waren en we weer een beetje aanspreekbaar waren allemaal gingen we te voet verder. Het stukje caving gaat beginnen.
Lekker ploeteren door het water met een super ongelijke ondergrond, dus hoe vaak kun je vallen en iemand meetrekken ;-)
Dan komt er een glijbaan waar je met je hoofd naar voren af kunt, splash!
Vlak daarna een rots waar we af mogen springen in een gekke positie, superwoman! En vervolgens 2 watervallen, salto eraf!
Maar na al dat water en naar beneden gaan moeten we ook weer omhoog. Door een smalle spleet gevolgd door en soort modder gangenstelsel komen we weer aan het 'begin'. We zien er ook echt heerlijk uit nu!
Dan krijgen we nog een gang waar we zelf kunnen kiezen. En hele smalle doorgang of een iets grotere....ik kies samen met 1 andere die ook zo groot is als ik voor de iets grotere optie. De hele smalle doorgaan gaat echt niet passen tenzij ze mij er doorheen trekken....maar daar ga ik maar niet aan beginnen.
Dan zijn we bijna bij het einde. Nog 2 watervallen beklimmen om naar buiten te komen....en toen kreeg ik wel even de kriebels.....mijn arm is echt slap een ook wel moe zo onderhand dus hoe ga ik in godsnaam omhoog klimmen.....
maar lang leven de lange benen!
Daardoor kon ik gemakkelijk omhoog afzetten en hoefde ik alleen maar mijn armen wijd tegen de wand te houden. Geen probleem dus. Het ene moment wil je wat kleiner zijn vanwege de smalle gaten in de grotten een soms is langer zijn erg handig ;-)
En dan na al dat abseilen/flying fox/raften/zwemmen en klimmen en klauteren staan we weer buiten.
Daar genieten we nog van warme sap en chocolade marshmallows. Weer die suikers even aanvullen. Want je vergeet de tijd helemaal en bent ook fanatiek bezig zo'n 3/3,5 uur in de grot.
Na een wandeling terug naar de bus terug naar het verzamelpunt. Daar alle spullen netjes schoonmaken en opruimen en lekker douchen.....er zaten nog wat 'oorlog' modder strepen op ons gezicht. Hahahaaa!
Na de douche met zijn allen nog wat gegeten en de foto's bekeken die gemaakt zijn tijdens de tour. Erg leuk!
Jammer genoeg daarna afscheid moeten nemen van de begeleiding en de andere leden van de groep. Ieder gaat weer zijn eigen weg.
Ik ga terug naar de camping en gebruik de middag voor een beetje luieren (en een kort slaapje) en lezen.
Een geweldige ervaring vandaag en heerlijk moe naar bed!

Groetjes Marije
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Saskia:
    15 februari 2016
    Wauw Marije wat gaaf, en een belevenis. Ga je nooit meer vergeten! Geniet nog van de laatste dagen. XS