Walvissen spotten en de overtocht.

4 februari 2016 - Waikanae, Nieuw-Zeeland

Hey!

Donderdag 28-1 al weer 8 weken in Nieuw Zeeland!
Wat een nacht was dit weer! Westkust, regen en storm en ik slapen in een camper gaan niet samen! Pas rond 4 uur in slaap gevallen en al weer voor 8 uur wakker. Maargoed dat overleef ik wel....
Eerst even flink app contact over de paarden, er is even heel wat aan verandering weer op komst en dat vind ik best een beetje lastig nu ik er zelf niet ben. Maar ook dat overleef ik wel!
Voordat ik verder ga richting oostkust eerst nog even boodschappen doen. En waar liep ik toch per ongeluk tegen aan.....een plank met Nederlandse producten! Dus hagelslag meegenomen, wat mis ik dat! En rodekool met appeltjes, jammie!
Daarna de tank nog even vullen en op weg. In Reefton even gestopt om te lunchen (2 overheerlijke boterhammen met hagelslag) in een waterig zonnetje. Daarna verder gereden richting Hanmer Springs. Het weer bleef wat wisselvallig, ene moment blauwe lucht en zon. Vlak daarna wolken en regen. In Hanmer Springs genoten van een kop thee (4 koppen eigenlijk) en een stuk caramel/chocolade koek die zo groot was dat ik echt niet hoefde te koken 's avonds! Nog even getwijfeld om hier ook te overnachten, maar het idee dat als ik doorrij morgen helemaal niks hoef te doen wint het toch (vanwege mijn nieuwe tattoo mag ik niet zwemmen of in een hortus ofzo waar Hanmer Springs om bekend staat). Dus nog even de auto in door naar Kaikoura.
Het was nog een iets langer ritje dan ik dacht maar ach koken hoeft niet meer en morgen lekker uitslapen.

Nou kan ik uitslapen, ben ik om 6 uur wakker! Haha!
Lekker blijven liggen met de gordijnen op een kier met mijn boek. Heerlijk!
Uiteindelijk toch maar eens ontbeten om 10 uur. Daarna een rondje door de winkelstraat gedaan en weer terug naar de camping. Het begon weer grauwer te worden en wat te spetteren. Lekker terug de camper in met mijn boek!
Uiteindelijk wel nog gekookt maar verder weinig gedaan behalve lezen, wat kan zo'n dag ook heerlijk zijn!

Zaterdag ging de wekker lekker op tijd, 6:30 uur. Vandaag walvissen spotten!!
Het weer is niet heel mooi maar dat maakt niet zo veel uit. Aangekomen bij het Whalewatch centrum eerst een briefing over de veiligheid. Daarna met de bus richting de boot. Ook op de boot nogmaals een briefing over de veiligheid en over hoe het gaat verlopen tijdens de tocht. Ondertussen gaan we al met een flinke vaart over het water richting de 'kloof' waar de walvissen te zien zijn. Deze kloof is echt heel diep en zorgt ervoor dat het warme water en koude water eigenlijk precies goed zijn voor de walvissen die hier regelmatig terugkeren.
1 van de crewleden ging op het dek boven op het schip staan om te kijken of ze een walvis kon spotten. Maar bijna tegelijk werd er over de radio en positie doorgegeven. Er waren al 2 andere boten op het water namelijk en ze houden elkaar op de hoogte. Dus even keren en in volle vaart en stuk verder. En ja hoor daar zagen we een walvis!!!! Super gaaf om zo'n groot dier van zo dichtbij te zien!
En toen was het wachten.....wachten tot hij zou gaan duiken en we de staart konden zien. Dit duurde wel even.....
Dan zie je eerst dat hij zich iets bol maakt, duikt hij een klein stukje onder. Maar dan komt hij nog 1x boven en ja dan volgt de grote duik naar beneden en komt zijn staart boven het water!! Super super super gaaf!!
Dan is de walvis voorlopig onder water (30 min tot een uur) en zie je alleen nog een soort rimpeling in het water verschijnen waar hij naar beneden is gegaan. Dit komt door de kracht van zijn staart.
We zijn toen een stukje verder gevaren waar een hele grote groep met dolfijnen was. Er waren 3 verschillende soorten bij elkaar aan het zwemmen. De griend, de bottlenose en de Hector dolfijnen. Ze gingen hele stukken me met de boot en spoten ons zelfs nat haha! En vooral de kleine Hector dolfijnen zijn grappig! Springen en over elkaar heen duiken!
Na ongeveer 40 min ging weer 1 van de crewleden op het bovendek staan, grote kans dat de walvis van net namelijk weer naar boven zou komen onderhand. En een paar minuten later was dat inderdaad zo! En ook nog eens heel dicht bij ons. Dus een heel klein stukje varen om nog iets dichtbij te komen een weer wachten tot hij ging duiken. Deze keer was het wachten heel kort, misschien maar 3 tot 4 minuten. En weer die mooie staart van dichtbij gezien! De ander boten waren dus mooi te laat hihi!
Toen nog naar een eiland met heel veel zeehonden gegaan en toen weer terug naar de haven. Echt een super gave tocht!!!
Na de trip de camper opgehaald op de camping en doorgereden naar Blenheim.

Aangezien ik nog 2 nachtjes heb tot de overtocht terug naar het noorder eiland weer een luie dag op zondag. Maar daar os het zondag voor toch??
Ik heb wel een super lekkere lange nacht gehad, van 22:30 uur ongeveer tot 8 uur! Heerlijk!
Bij het ontbijten bleek dat er 2 Nederlandse meiden op de camping waren die ook wel een broodje hagelslag lusten ;-)
Daarna met zijn 3en even een rondje Blenheim gelopen. Daarna weer lekker de dag gevuld met lezen. 's Avonds met zijn 3en gegeten en nog lang zitten kletsen in de keuken. De meiden zijn nu net hier een eerst aan het werk. Volgende week gaan ze ook reizen voor een maand of 2, daarna moeten ze weer werken waarschijnlijk. Ze blijven hier een jaar en trekken rond met de fiets. Dus flink wat tips gegeven en welke wegen wel een niet zo fijn zijn om te fietsen ook.

Maandag heel rustig aan gegaan, moest ook wel want het weer was toch in ene een heel stuk beter! Blauwe lucht en zonneschijn volop!
In Picton lekker in het gras gelegen onder een palmboom aan het water. Wachten tot ik moest inchecken voor de ferry. Om 14 uur gingen we varen en het weer bleef perfect. Dus lekker buiten op het dek gezeten. Na 1,5 uur werd ik de zon en beetje zat dus even binnen een lekkere bank gezocht om de verdere reis op te zitten lezen. Even over 5 waren we weer in Wellington. Vreemd om weer terug te zijn maar ook vertrouwd een soort.
De weg naar de camping in voor mij ook makkelijk aangezien ik er in december ook heb geslapen. Terug naar Paraparamau!
De camping is nu wel bijna leeg ten opzichte van kerstavond. Maar de vakantie is nu ook echt afgelopen voor de mensen hier, alle kinderen zijn weer naar school.

Voor mij het einde van het zuider eiland. De tijd gaat toch nog steeds best snel! Zeker als je terug kijkt wat ik allemaal gedaan en gezien heb de afgelopen weken. Super mooie herinneringen!! Dat zeker.
Nu nog 3 weken richting Auckland. Waarin in nog een paar dingen op mijn lijstje heb staan zoals de Tongariro Crossing, Hobbiton, Waitomo Caves met de glowwormen en hopelijk nog een beetje mooi weer voor een surflesje in Reglan....en natuurlijk wil ik Auckland zelf nog zien, nou ja de hoogtepunten dan hè ;-)

Groetjes Marije

1. Edith:
    4 februari 2016
    het is weer een gezellige....en je hebt zeker onwijs veel gedaan en gezien....nog 3wkn. om langzaam af te kikken van je zwervers bestaan...geniet nog.