Queenstown en de glaciers.

29 januari 2016 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

Hey!

En weer een week voorbij, dus tijd voor een update!

Op vrijdag ben ik vertrokken richting Queenstown. Voor het eerst had ik dat ik weg ging uit Te Anau het gevoel dat ik het echt jammer vond om weg te gaan. Dat plaatsje heeft wel wat op de een of andere manier....maar goed na 4 nachten echt tijd om verder te rijden.

De weg naar Queenstown is niet zo heel boeiend in het begin. Lekker doorrijden dus en ff lunchen halverwege. Als je bij Lake Wakatipu bent kijk je je ogen uit, dit is echt middel aarde!!! Je verwacht gewoon Frodo en zijn gevolg die over de bergtoppen komen. Echt zo grappig!
Eenmaal in Queenstown aangekomen is het even wennen aan de drukke. Echt overal verkeer en mensen! Poeh!
De camper gelijk maar op de camping gezet want parkeren is en ramp merk ik al. Dus lopend en rondje gedaan. Ondanks dat er echt om de stap wel reclameborden zijn komt het toch over als een vriendelijk plaatsje.
Nu had ik helemaal niet in mijn hoofd om iets van die dure acties te gaan ondernemen, en nu ik hier ben al helemaal niet meer. Haha! Wat is de lol van 100 euro weggooien door 8 sec val en daarna aan een elastiek te bungelen vanaf een brug.....ik snap het niet in ieder geval. Ik zou daar echt geen kick van kunnen krijgen.
Het enige wat ik wel al een tijd in mijn hoofd heb, al voor ik hier heen ging, was en nieuwe tattoo....Dus ben langs een shop gegaan waar ik al veel van gezien had. En mijn idee en ontwerp daar neergelegd.
En ja hoor, zondag eind van de dag hen ik een afspraak!!
Daarna even koken en nog lezen en lekker slapen.

De volgende dag ben ik richting Glenorchy gegaan. Echt een prachtige route weer langs het meer, met jammer genoeg niet het beste uitzicht door het weer.... En nog een stukje verder naar het plaatsje Paradise!
En ja, natuurlijk een foto van het bordje gemaakt ;-)
Nu zag ik heel wat paarden staan bij een klein stalletje en ik moest toch ff wat eten. Dus tijd om even te kroelen met de beestjes. Er stonden ook een aantal paarden klaar met zadel maar geen mensen te bekennen. Bleek dat ze veel te laat waren. Altijd fijn!
Net dat ik weg wilde gaan kwamen er twee mensen aan. Toen stelde de eigenaar voor dat ik anders en rondje mee ging rijden. Paarden stonden toch klaar. Dus snel lange broek aan een op pad!
Echt super mooi gebied om te rijden!!! Hier worden heel veel films opgenomen, oa LOTR, Hobbit, Wolverine, Narnia en nog veel meer!
Dus thuis wat films terugkijken, ben benieuwd wat ik er van herken...
Omdat de andere mensen alleen maar gingen stappen mocht ik een ander pad nemen een heuvel over een gingen hun er om heen. Dan kon ik even draven en geloperen, echt heerlijk!!
Bij terugkomst nog even een borstel over de paarden en weer terug op de wei gezet. Toen weer terug gereden naar Queenstown. Heerlijke dag gehad zo!
In de avond begon het weer eens flink te regenen.

De volgende ochtend werd het maar niet droog....toch om 10 uur maar op pad gegaan richting Arrowtown. En warempel de druppels werden minder. Eerst even het winkelstraatje doorgelopen en heerlijke fudge gehaald! Moeilijk kiezen met wel meer dan 30 verschillende smaken. Gelukkig mag je eerst proeven voor je kiest, dus dat gebeurd natuurlijk ruim!
Het weer werd steeds beter dus prima voor een wandeling. En flink stuk omhoog over een berg heen, maar wat een prachtige natuur om te wandelen! Ook wel iets van 15x over het riviertje heen die vanaf de berg naar het dal liep. Altijd leuk over stenen heen stappen en hopen droog aan de overkant te komen. Na een prachtig uitzicht boven op de berg weer naar beneden. Echt genieten weer!
Daarna terug naar Queenstown voor een douche en dan naar de tattooshop.
Ze hadden in de shop geen mooier ontwerp kunnen maken, gewoon precies zo als ik het in mijn hoofd had is ie gezet.
De eerste lijnen altijd weer even wennen aan het gevoel, daarna ging het eerste uur heel goed. Maar het tweede uur ging mijn lichaam langzaam in protest.....natuurlijk de plek die getatoeëerd wordt gaat pijn doen, maar wat veel vervelender werd was mijn andere zijde. Het stil liggen op een vrij harde tafel, poeh blauwe plekken en stijve heupen haha! Maar wie mooi wilt zijn.....
Ik was blij dat het klaar was en ik vind het echt een mooie tekening! (En wat de rest er van vind kan me aan mijn r**t roesten ;-))
Daarna ff een lekker broodje gehaald en ijs (suikers ff aanvullen). En na 2 uurtjes onder de douche mijn tattoo schoonmaken.

's Nachts niet zo heel best geslapen omdat beide heupen wat gevoelig waren en ik altijd op mijn zij lig. Maar goed dat is even 1 nacht. Vandaag verder gegaan naar Wanaka. Via Cromwell gereden dat bekend staat op zijn fruit. Dus even stoppen om wat fruit in te slaan, erg lekker!
Daarna verder op pad. Vlak voor Wanaka ligt Puzzling World. Daar wilde ik graag heen. Eerst begonnen met het doolhof. Het doolhof heeft 4 torens, die moet je allemaal langs een dan weer naar de uitgang. Het moeilijkste is om de torens op volgorde langs te gaan....maar ik ga graag de uitdaging aan!
Na heel wat wandelen, trap op, trap af, hoek om, doodlopende stukken en weer terug. Ben ik gewoon binnen een uur uit het doolhof gekomen! Er stond 1,5 tot 2 uur voor, dus dat was natuurlijk wel ff leuk dat het zo snel was gelukt!
Daarna binnen verder naar de kamers met illusies. Veel dingen zijn al bekend maar toch ook hele leuke dingen gezien! Te lastig om uit te leggen, hopelijk thuis met wat foto's beter te doen.
1 kamer was wel echt hilarisch! De kamer zelf was heel erg scheef, dus het perspectief van omhoog en omlaag klopte niet meer. Dus je viel steeds bijna om alsof je dronken was. En echt iedereen had er last van dus flink de slappe lach.
Heerlijke tijdvulling van de dag!
Daarna naar een camping gegaan en huishoudelijke klusjes gedaan, wasjes draaien en ff schoonmaken. Ondertussen begon het weer te regenen.

De volgende ochtend was het jammer genoeg nog aan het regenen. Ik wilde graag een wandeling maken hier maar had echt geen zin om mee zeiknat te laten regen en ook nog eens geen mooi uitzicht door de lage wolken. Heel erg jammer!
Dan maar de auto in een onderweg een paar keer stoppen voor een korte wandeling. De hele Haast Pass hen ik beleefd in regen en wolken. Toch ook soms wel een grappig gezicht, maar vooral lekker om in de auto te rijden met muziek aan en dropjes eten ;-)
Bij Haast even wat gegeten en toen verder richting de gletsjers. Bij Franz Josef op een hele mooie camping gestaan. Midden in het regenwoud zijn allemaal nissen gemaakt waar je precies je camper in kwijt kan. Heel gaaf met de bergen op de achtergrond! Na een lange dag in de auto lekker eten koken en lezen en vroeg slapen.

In de ochtend bleek het zicht een heel stuk beter te zijn! Jeeeej!
Dus snel een boterham naar binnen een op pad. Eerst en stuk terug gerede naar Fox Glacier. Toen de keuze gemaakt om eerst naar Lake Matheson te gaan. Nu was er nog iets van toppen/bergen te zien door de wolken heen en ik wilde die heel graag in het meer gespiegeld op de foto hebben. Gelukkig is dat gelukt!! Helemaal helder weer zou perfect zijn geweest, maar ik ben al heel blij dat ik dit op de foto heb!
Na het rondje om het meer gewandeld te hebben voor de foto's door naar het uitkijkpunt voor de Fox Glacier. Ook hier weer 2 korte wandeling voor mooie foto's. Daarna naar de parkeerplaats waarvan je naar de gletsjer toe kunt lopen. Hier een wandeling flink omhoog met uiteindelijk de gletsjer op 200 meter afstand. Best imponerend. Maar van een afstand wel veel mooier vind ik zelf!
Na wat gegeten te hebben terug gereden naar de Franz Josef Glacier. Door het slechte weer van de afgelopen tijd was er een flinke waterstroom ontstaan waardoor je op 2,5 km afstand van de gletsjer bleef. En eerlijk gezegd valt dat dan toch een beetje tegen.....als je de foto's ziet van hoe ver de gletsjer kwam een hoe weinig er eigenlijk nog over is nu...nog een paar jaar en hij is weg!
Bij de laatste wandeling begon het in ene helemaal dicht te trekken en de regen kwam flink naar beneden. Gelukkig was ik bijna bij de auto dus niet zo heel nat geworden.
Het bleef maar flink door regenen en ik wilde eigenlijk naar Hokitika rijden, maar heb daar alleen wat gegeten. Toen nog een stukje verder naar Greymouth naar de camping waar ik begin deze maand ben geweest. Hetzelfde weer en hetzelfde plekje op de camping zelf! De west kust vind mij gewoon niet leuk genoeg om een beetje droog weer te hebben.
Morgen verder naar de oostkust via de Lewis Pass. Op naar Kaikoura, naar de walvissen....

Groetjes Marije
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Edith:
    29 januari 2016
    Hoi leuk verhaal weer.....blijft jammer van het weer.
    Heb Puzzling World even opgezocht...wat ziet dat er leuk uit zeg, en knap dat je zo snel uit het doolhof was...
    Hopelijk heb de laatste dagen op het eiland meer geluk met het weer...en spot je walvissen...
    goed weekend en maandag goede overtocht...met rustig weer, en dan gaat de laatste maand al weer in...xxx
  2. Saskia:
    29 januari 2016
    Zo leuk om te lezen, blijf schrijven!!! Super veel plezier daar.
    XXXSaskia