Op bezoek in Methven.

12 januari 2016 - Methven, Nieuw-Zeeland

Hey!

Sorry het duurde even voor ik echt tijd had om een nieuw bericht te schrijven. Maar hier is ie hoor ;-)

Ik was gebleven in Greymouth....waar het weer niet zo best was.
In de ochtend was het nog steeds niet zo best weer dus ik ben lekker blijven liggen in mijn bed tot 9 uur! Niet dat ik zo lang geslapen heb, maar toch lekker om er later uit te gaan dan al die mensen die weer op pad moeten.
Op mijn gemak ontbeten en de toen bleek het toch droog te worden.....Dus wandelschoenen aan een richting stadje.
De toeristische route buitenom genomen zodat ik een beetje aan mijn kilometers kom natuurlijk, haha!
Ik had al snel en sportwinkel gevonden en tja toen moest ik nieuwe slippers uitkiezen. Ben toch maar voor die gekke slippers gegaan met Snoopy erop, te leuk en heb er nog niemand mee gezien.
Ook kwam ik langs een winkel/workshop waar kettingen werden gemaakt van Jade.
Ik had al een tijd iets in mijn hoofd wat ik wel wilde hebben maar steeds was de steen het net niet. Nu zag ik bij binnenkomst gelijk een steen die mij aanspraak, maar de man van de winkel zei kijk eerst nog even verder rond. Misschien is er een andere die je mooier vind. Nou echt niet, deze moest het worden! Dus mijn nieuwjaarscadeau gekocht!!
Daarna weer terug naar de camping gelopen en de was gedaan en gekookt.

De volgende dag werd ik wakker van de zon! Jeeeeej, dat is weer even fijn!
Om 10 uur weer op pad gegaan en via Lake Bruner richting Arthurs Pass.
Eigenlijk best grappig want je gaat helemaal niet heel erg de bergen in, maar voornamelijk door de dalen. Maar ik was blij met het mooie weer, kon nog mooie wandelingen maken zo bij Arthurs Pass Village. Het hoogtepunt is wel de Devil's Punch Bowl. Klinkt heel spannend, maar is en waterval van 131 meter hoogte. Vanaf de weg al te zien, maar een korte wandeling naar boven maakt het nog mooier! Daarna de weg een stuk verder gereden en weer een leuke plek om te stoppen en te wandelen, het lijkt wel een beetje op stonehenge hier.
Daarna doorgereden richting Oxford en vlak daarbij op de camping.

De volgende dag richting Christchurch gereden. Was toch wel benieuwd hoe de stad er nu uit zou zien. Had al van veel mensen gehoord dat het zo vreemd is dat het zo een bouwput blijft. En ik ben het daar helemaal mee eens!!
Ik snap best dat je de historische gebouwen in de steigers zet en dat op een begeven moment gaat restaureren indien mogelijk. Maar waarom dan ook nog tig andere gebouwen leeg laten staan en laten verpieteren??? Ruim die zooi op en maak het weer aantrekkelijker voor de mensen die er winnen en die er komen...
Uiteindelijk een prima dagje gehad maar het is echt niet mijn stad.
Eind van de dag richting Methven gereden, morgen namelijk op pad met Daphne!

Daphne en ik hadden om 8 uur afgesproken en ik werd lekker opgehaald. Super leuk om elkaar te zien in Nieuw Zeeland!! En super leuk dat ik gewoon met haar mee mag naar haar werk.
Betekende wel dat ik haar 'moest' helpen, echt verschrikkelijk natuurlijk, haha!
Dus we hebben een grote stal uitgemest op tempo hoe lang mogen we er over doen, en maar kletsen ondertussen. Dan moet de mest weggebracht worden helemaal achteraf bij het land. Nou daar heb je gewoon een quad voor. Aanhanger er aan en rijden maar!
Ook de paddocks gemest. Verder meerdere paarden gepoetst (heerlijk!) en opgezadeld. Even toegekeken hoe Daphne aan het rijden was op een 5 jarige. Beetje druktemaker! Dus die hoefde ik echt niet uit te proberen ;-)
Na de lunch hebben we de weide iets anders verdeeld ivm en kreupel paard (stressfractuur door de harde ondergrond, echt heel erg pech). Het regend hier niet zo veel en de grond is dus echt knetter hard. De roundpen en de 'bak' waar ze in rijden is echt wel goed van bodem, maar de weide is hard en tja beetje pech en dit kan gebeuren.
Daarna werd het tijd om het paard te poetsen en op te zadelen waar ik op mocht rijden. Spannend!!
Daphne ging mij uiteraard helpen want ik weet echt niet hoe een western paard werkt. Het paard wat ik mocht rijden is echt een soort 'Boston' van Stal Jasper. Super braaf dier dat gewoon stopt als je uit balans raakt. Verder vooral niet te hard gaat als dat niet hoeft. Maar ondertussen wel mega fanatiek wordt op de barrels. Daar doet hij echt super zijn best op met wedstrijden!
Het rijden zelf is zo ongeveer het tegenovergestelde als de dressuur thuis. Binnenbeen en binnenteugel en dan over de schouder naar buiten laten lopen. Nou dat sturen ging dus niet zo heel goed haha! Denk je van hand te veranderen, maar dat stuur werkt dus niet helemaal, ik raak iets uit balans en paard staat stil (en nee dat gebeurde niet maar 1x)!! Hahahaaa!! Ik voelde mij echt zo en kluns! Toch ook een galopje gedaan, maar tjeeee dat zitten in een westernzadel.....echt die knop zit erop om je vast te houden hoor! Vloog echt alle kanten op voor mijn gevoel.
Maar ik vond het een super gave ervaring!!! Dus Daphne nogmaals bedankt!!!!
Daarna ervoor gezorgd dat alle paarden weer in de wei of paddock staan met water en eten en alles netjes opgeruimd.
Ik mocht bij Daphne en Rick eten dus gezellig mee naar hun huisje. Super mooi uitzicht op de bergen (Mt Hutt)! En echt een perfect klein appartement om in te wonen.
Na een hele gezellige dag en avond om 21 uur bij de camper terug. Douchen en naar bed. Heerlijk moe van een volmaakte paardendag zo op vakantie.

En tja de wekker ging weer vroeg, want Daphne kwam mij weer om 8 uur ophalen. Vandaag eerst de koeien van weide verzet. Super grappig hoe die koeien om de quad heen lopen en achter je aan springen en bokken! Daarna de kalfjes melk gegeven, super schattig gezicht natuurlijk!!! Ook de paarden die voer moeten gegeven en dan op weg naar een ander bedrijf. Daar doen ze als training zwemmen met de paarden.
Er is en soort lang zwembad gemaakt waar de 2 begeleiders langs kunnen lopen en het paard loopt er in een zwemt naar de overkant en loopt er weer uit.
Super simpel gezegt en wat ik hoorde is dat eigenlijk alle paarden het na 5x met gemak doen. Eerst wordt er geoefend met een klein badje en als dat gaat naar het grote bad. Was alleen heel jammer dat er eigenlijk een paard zou komen voor de eerste keer, zou ik dat mooi kunnen zien. Maar die had op het laatste moment afgezegd. Heel erg jammer, maar super gaaf om in ieder geval 3 paarden te zien zwemmen!

In de middag was ik terug bij de camper. Na afscheid te hebben genomen van Daphne heb ik nog een rondje Methven gewandeld. En nog even bij de bakker echt lekker brood gehaald. Vanavond broodje hamburger! En morgen weer op pad.

Groetjes Marije

1. Edith:
    12 januari 2016
    Super leuk om te lezen dat je het zo leuk hebt gehad bij Daphe .
    En weer even lekker de paarden lucht heb opgesnoven...
    Mooie foto's ook weer , van alles wat je tegen komt....
  2. Anje:
    13 januari 2016
    Wat klinkt het allemaal super. Heel veel plezier nog daar.
    Groetjes Anje