Happy New Year!

3 januari 2016 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

Hey!

Happy New Year!!!

We zijn al weer een week verder en in 2016 beland. De eerste week op het zuider eiland zit er ook op.

Ik ben dus even lekker en dagje in Tahuha Beach gebleven. Geen wekker gezet maar ik brandde ongeveer mijn camper uit rond 7:30 uur. Dus maar ontbijten en lezen in de schaduw en om 10 uur was het toch echt tijd om de zee in te duiken. Even afkoelen!
In de middag nog even een aantal km gewandeld langs de kust. En daarna mezelf maar weer beloond met een frozen yoghurt, dat wordt gewoon een afkick probleem straks....
Verder gewoon lekker aan het lezen en luieren geweest.

De volgende dag ben ik richting Motueka gereden. Dat is het laatste dorp waar je boodschappen kunt doen en tanken voor je naar het Abel Tasman Park gaat. Bij de I-site werkte en nederlandse dame die mij heeft geholpen en keus te maken. Eigenlijk wilde ik graag een stuk kajakken. Maar mijn vertrouwen in mijn arm is nog niet zo heel groot dus ik wilde zo kort mogelijk. Dat bleek 3 uur (moet met een begeleide groep mee aangezien ze niemand alleen op pad sturen)....dat ga ik denk ik echt niet redden. Dus besloten om alleen te wandelen. Wel een watertaxi geregeld voor de volgende ochtend, en dan iets meer als 17 km terug lopen. Daarna doorgereden naar de camping naast de ingang van Abel Tasman Park. Gelukkig is het hier lekker toeristisch, dus heel wat Nederlanders haha!

De volgende ochtend vroeg op pad voor de watertaxi. Die had nog een hele route te gaan voor ik op bestemming was. Maar om 10:30 uur kon ik eindelijk gaan lopen. Van Bark Bay terug naar de camping in Marahau. Er stond 6-8 uur voor. Het eerste gedeelte ging ik lekker vlot, 1,5 uur ipv ruim 2 uur die er voor stond. Het tweede gedeelte ook in 1 uur gelopen ipv bijna 2 uur die er voor stond. Dus lekker op weg zo. Het laatste stuk zou ong 3 uur zijn. Toen ik dat aan begon kwam ik toevallig een nederlandse vrouw tegen die bij mij op de camping stond. Dus samen even gegeten en verder terug gelopen. Wel op een rustig tempo want ze had niet van die lange benen. Maar het liep prima samen. Erg gezellig gekletst over van alles en nog wat. Toen we terug waren bij het begin eerst een ijsje gehaald bij het café/restaurant dat daar zit. Ook gelijk voor die avond en tafel gereserveerd.
Daarna was het echt tijd voor een douche en even lekker de benen omhoog in de schaduw. In de avond samen pizza gegeten, heel erg gezellig wederom.

De volgende dag ben ik doorgereden naar Takaka. Het weer was iets minder dus de mooie uitzichten waren er ook niet zo in de bergen. Het was best druk in de golden bay. Dus besloten gelijk door te gaan naar Cape Farewell. Daar een mooie camping opgezocht bij Wharakiri Beach. Vanuit hier een wandeling gemaakt van een uur richting het strand en daar de eerste wilde zeehonden gespot! Je kon echt heel dichtbij komen, dus een paar gave foto's kunnen maken!
Het weer begon steeds meer te betrekken en de regen kwam toen ik echt net terug was bij mijn camper, wat een timing.
's Avonds was het mij echt veel te druk en te luidruchtig op de camping. Ben daar niet met aan gewend geloof ik. Eigenlijk is het overal rond 22 uur stil. Nou hier niet hoor! Om 2 uur waren ze nog met een gitaar aan het meezingen en aan het poolen. En flink wat drank erbij. Gelijk besloten dat ik de volgende ochtend weg zou gaan, echt niet nog zo een nacht voor mij!

In de ochtend (31-12) een wandeling gemaakt naar Cape Farewell en Pillar Point/Split Point. Prachtig over de bergtoppen heen door de schapenweide. Daarna een verrukkelijk mega stuk worteltaart op met thee. Heerlijke lunch haha!
Aangezien ik niet nog een nacht op de camping wilde blijven ben ik terug gereden naar Marahau. Daar is zeker weten plek en nog wat gezelligheid met oud en nieuw, maar niet te gek.
Ik heb heerlijk zitten lezen met een glas rosé en chips erbij. Om 12 uur nog even contact met thuis gehad. Er bleek toch nog wel iets aan vuurwerk te worden afgestoken, niet veel hoor. Maar dat maakte het toch een beetje oud en nieuw gevoel, zo zonder oliebollen en appelflappen in je korte broek maar een rare gewaarwording!
Rond 1 uur was het weer stil op de camping en heb echt heerlijk geslapen!

Nieuwjaarsdag, gewoon een volgende dag voor mijn gevoel. Een stuk rijden weer vandaag! Eerst ongeveer 2 uurtjes naar Murchinson. Daar even gegeten en toen een klein stukje verder naar de langste swingbridge van NZ. Het was weer bloed heet vandaag een toevallig kon je in de rivier bij het park ook zwemmen. Nou dat liet ik mij geen 2e keer zeggen! Omkleden en hup het water in!
Nadat ik weer een beetje droog was de auto weer in. Verder richting Westport. Bij Carter Beach op de camping en nog even een nieuwjaarsduik gedaan in zee. Toch best fris eigenlijk. In de avond begon het weer om te slaan, regen.

Toen ik wakker werd regende het nog steeds. Maar een klein stukje in de auto vandaag richting Greymouth met onderweg eerst Cape Foulwind, daar zit een grote zeehonden colonne en de Pancake Rocks bij Punakaiki. Overal een beetje tempo in gehouden met bekijken aangezien het steeds harder ging regenen. De weg van Westport naar Greymouth schijnt 1 van de mooiste in de wereld te zijn. Ik zou het niet weten.....regen, regen, regen! Op zich ook mooi om de bergen en de wolken die zo laag gingen te zien, maar van de kust zelf zo goed als niks te zien haha!
Op de camping zitten lezen verder en hopen dat alles een beetje droogt vannacht. Wel weer besloten om hier 2 nachten te blijven. Ik moet morgen wat shoppen namelijk, slippers zijn echt op nu. En mijn was doen. Hopelijk is het een beetje droger dan kan ik nog wat wandelen ook.

Zo zit er al weer 4,5 week op van mijn vakantie. En ik ben nog steeds heel blij dat ik hier ben!

Groetjes Marije

1. Edith:
    3 januari 2016
    Wat is je blog weer gezellig.. jammer dat het weer even niet mee werkt...maar daar is helaas niets aan te doen.
    Je komt wel leker aan lezen toe zo..
  2. Astrid:
    5 januari 2016
    Gelukkig nieuwjaar Marije!!
  3. Lucie Groot:
    6 januari 2016
    Hoi Marije,

Leuk om je reisverslagen te lezen en je zo te kunnen volgen. Het is een prachtig eiland, mijn oudste zus woont in Upper Hutt (Noorder eiland). Ik ben er zelf in 2003 geweest.
    De beste wensen voor 2016 en nog veel plezier met je reis door Nieuw Zeeland.

Hartelijke groet,
    Lucie Groot