Week 6, bijna op de helft!

15 januari 2016 - Papatowai, Nieuw-Zeeland

Hey!

Hier is weer een volgende update, week 6!

Vrijdag ochtend word ik wakker van de regen. Nog even een keer omgedraaid maar ik moet er echt uit en op pad. Gelukkig wordt het rond 10 uur droog en zie ik zelfs wat blauwe lucht. Dan ga ik toch lekker de wandeling maken die ik wilde doen. Een wandeling langs de Rakaia Gorge. Sommige hebben de foto gezien op fb. De rivier is echt zo mooi van kleur!! Lijkt gewoon bijna niet echt!
Het weer werd echt fantastisch mooi voor de wandeling en heb dan ook 3 uur genoten en ben wel helemaal 2 mensen tegen gekomen op de terugweg. De meeste mensen kijken even vanaf de weg en rijden verder. Nou ik ben blij dat ik de wandeling heb gemaakt! Wat een prachtige uitzichten telkens weer.
Daarna even wat gegeten bij de camper en de wind werd steeds sterker. Toen ik weg reed zag ik in ene de lucht helemaal dicht trekken. Weg uitzicht op de bergen. Ik wilde evt nog een korte wandeling doen maar die had nu geen nut als je toch geen leuk uitzicht hebt. Dus maar verder gereden naar Timaru. Hier was het redelijk weer gelukkig. Op de camping aangekomen bleek dat ze net een soort van zomerfestival hadden. En dat er die avond en voorronde was van een talentenjacht. Dus de camper op de plek. Broodje smeren en mee en op pad naar de show. Erg leuk vermaak en er waren en paar goede optreden bij. Daarna lekker op tijd in bed gedoken.

Na een koude nacht opgestaan en lang onder de douche. Daarna op pad met zelfs de verwarming even aan. In Fairly ben ik even gestopt om iets lekkers te halen bij de bakker voor de lunch. Ondertussen kwam de zon gelukkig weer tevoorschijn.
Verder gegaan naar Lake Tekapo. En ja dat water is ook echt zoooo blauw! Natuurlijk gestopt bij de Church of the good Shepherd. Net als nog 250 touristen. Daarna langs Lake Tekapo naar boven gelopen Mt John op. Vanaf hier heb je een super mooi uitzicht over het meer een de omgeving. Ook staan hier verschillende observatieposten. Grote telescopen om onderzoek te doen naar de sterren. 's Nachts is het dan ook echt een prachtig gezicht om naar boven te kijken. Zoveel sterren die er te zien zijn!!! En zeker omdat je hier geen lichtvervuiling hebt. Heb al heel veel vallende sterren gezien!
Na het wandelen was het toch wel erg warm geworden. Dus de camper op de camping gezet en ikzelf aan het strand bij het meer. Maarja toen nog het meer in.....koud!! Echt een snelle plons erin en er weer uit haha! Dit heb ik wel een aantal keer herhaald maar echt zwemmen ging niet.
In de avond werd de wind al steeds krachtiger. Nou dat hebben we allemaal geweten op de camping! Wat een storm!! Heb misschien een uurtje of 2/3 kunnen slapen in de ochtend. En het bleek dat er ook echt wat tenten weggewaaid waren!

In de ochtend zelf niks meer aan de hand, prachtig weer!
Verder naar het volgende meer, Lake Pukaki. Met daarachter uitzicht op Mt Cook! De hoogste berg van NZ.
Ook dit is weer zo'n prachtig blauw meer! (en koud) En dan de mooie bergtoppen erachter met sneeuw, wauw!!
Snel doorgereden naar Mt Cook Village.
Daar op de camping geparkeerd en gelijk de wandeling door de Hooker Vallen gemaakt. Een simpele maar mooie wandeling naar de gletsjer. Terug op de camping niet veel meer gedaan, was een beetje moe door het slaaptekort.

De volgende dag om 9 uur de eerste wandeling gemaakt naar Kea Point. Daarna een klein stukje met de camper verder gereden naar een andere parkeerplaats. Vanaf daar kon ik nog naar de Blue Lakes en naar nog een gletsjer. Dus weer lekker een uurtje of 3 gewandeld zo.
Vanaf hier weer richting de kust gereden naar Aomaru.

Omdat ik gisteren wat later op de camping was had ik ben rondje stadje meer gedaan. Dus dat volgde in de ochtend. Daar vond ik toch een schattig snoepwinkeltje! En ze verkochten Nederlandse drop! Dus heerlijk 100 gram dubbel zouten en 100 gram katjes gehaald!!! Zo lekker!!
Er is hier heel veel heel zoet, soms lekker maar ik vind wat hartigs/zout toch ook echt wel lekker.
Daarna nog op mijn gemak de boodschappen gedaan en weer verder op pad. Op naar Dunedin.
De afstanden zijn nu eigenlijk heel kort, dus genoeg tijd om even lekker bij het strand te kijken bij de Moeraki Boulders. Echt zo een vreemd gezicht om eigenlijk perfecte stenen ballen op het strand te zien liggen. En vooral omdat niemand weet waarom en waar ze vandaan komen.
Op de camping aangekomen nog wat zitten kletsen met wat Nederlanders tijdens het koken en eten. Ze zijn hun reis met begonnen dus misschien komen we elkaar nog vaker tegen aangezien we dezelfde kant op gaan in ongeveer dezelfde tijd.
In de avond begint het te regenen. En 's nachts kan ik er niet van slapen. Pfff vermoeiend soms die nachten.

Het werd ook steeds kouder die nacht. In de ochtend wel een kwartier onder de warme douche gestaan, heerlijk! En toen....Toen ging toch echt voor het eerst in 6 weken de lange broek aan!!!! En daarop echt 3 lagen boven kleding!!! Verschrikkelijk!!
Na het langzame opstarten maar besloten de stad in de gaan. Rondje gelopen en nog even een mall binnen gegaan toen het echt begon te regenen. Het werd dus tijd voor een warme chocomel, dus op naar het café van de Cadbury chocoladefabriek. En daar echt een overheerlijke mint-chocomel gedronken, het leek wel vloeibare after eight! Genieten!
Gelukkig werd het er droog want ik moest nog verder op pad. Op naar het Albatros Centrum. Ik had 's nachts een goede korting gevonden voor een tour, dus dat ga ik toch doen. Eerst bij het strand nog even bij de zeehonden gekeken. Blijven toch leuke beesten om te zien. Daarna om 18 uur en rondleiding van 1,5 uur. Eerst uitleg over de albatrossen en daarna naar de uitkijktoren. En we werden echt heel erg beloond! Tot nu toe heb ik steeds zo'n mazzel met de dieren, kan het bijna niet geloven!
Er waren een aantal (6) jongere albatrossen die in paren aan het vliegen waren. Het mannetje zit eigenlijk steeds een beetje op te schepen tegenover het vrouwtje. Super gaaf gezicht!
Na ongeveer 20 minuten gingen ze landen en dat was echt vlak voor onze neus, te grappig om te zien!
Landen en lopen kunnen ze niet zo goed namelijk. De eerste 5 jaar ongeveer leven ze op zee en vliegen ze rond de wereld. Dus als ze dan eindelijk voet op wal zetten weten ze niet zo goed hoe dat moet. Fan het eerste jaar terug bij hun geboorteplaats gaan ze dus een beetje flirten. En daar waren wij getuigen van. Zelfs de begeleider pakte haar fototoestel erbij!! Grote kans dat dit paar volgend jaar dus echt bij elkaar terug komt voor een nest.
Jammer genoeg moesten we echt weg na 45 min kijken. Ik heb er echt van genoten!!
Terug op de camping lekker naar bed gegaan.

De volgende dag heerlijk wakker geworden met een zonnetje. Ik had om 10 uur en rondleiding bij de Cadbury fabriek. Dus 1 broodje en op pad. De rondleiding was wel grappig. Je kreeg heel wat repen chocolade mee iig en ook tijdens de rondleiding werd er flink gesnoept!
Lekker begin van de dag, suikerbom!
Daarna moest ik toch echt nog een kop warme mint-chocomel (echt waarom hebben ze dat thuis niet?!?!).
Toen heb ik nog wat beweging gedaan hoor, de steilste straat in de wereld op en afgelopen, Baldwin street. Voor sommige mensen en hele klus, echt geweldig om te zien!! Ik vond het wel heel steil maar stond zo boven. Valt het gelukkig toch nog allemaal mee met mijn conditie .
Toen werd het echt tijd om een stuk verder te rijden. Via Balclutha, waar ik weer even naar de I-site moest voor info voor de Catlins, door naar Kaka Point. Daar zag ik vanuit mijn camper een zeeleeuw op het strand. Dus eerst dat ding parkeren ergens een terug gelopen. Toen was de zeeleeuw weg, maar ik zag wel de sporen.....voorzichtig en stukje het grasland ingelopen....en ja hoor ik zag net zijn hoofd een stukje. Snel een foto en wegwezen, deze wil je echt niet storen namelijk! Kilo of 500 wat behoorlijk snel achter je aan kan komen schijnt.
Doorgereden naar Nugget Point. Hier zitten veel zeehonden en yellow eyed pinguïns. Ik was er mooi om 4 uur, vanaf ongeveer die tijd komen ze aan land. En heb dan ook vol bewondering een uur lang staan kijken in een uitkijkpost. Wat geweldig mooi om deze dieren te zien! Ook kon je ze heel goed in de zee zien zwemmen en zien springen. Geweldig!!
Daarna nog een stuk doorgereden naar iets voorbij Papatowai. Daar heb ik nu 2 nachten op de camping. Het weer zou heel slecht worden vandaag een dat klopt, 10 graden en regen! Dus vandaag lekker in de camper gebleven met mijn boek en internet en heel veel kopjes thee en koekjes en chocolade en ik ben lekker uit eten geweest. Vieren dat ik op de helft ben van mijn reis!!

Ik ben nog steeds heel blij dat ik ben gegaan al weet ik ook zeker dat ik nooit met zo lang weg ga. Ik mis toch de vastigheid die ik thuis heb met mijn paarden. Ondanks af en toe even kort een beetje heimwee gevoel geniet ik ook echt met volle teugen van elke dag dat ik hier ben! De komende 6 weken heb ik nog genoeg te doen en te zien (woensdag bijv doubtfull sound), maar ik weet ook dat ik straks weer heel blij ben om thuis te zijn.

Groetjes Marije

1. Ronald:
    Hoi zusje!

Goh, wat heb je al een boel gezien en zoals ik het lees heb je inderdaad veel geluk met de mooie dieren die je allemaal ziet. Jaja, op de helft al weer... Nou, zo lang ben ik ook nog nooit van huis geweest. Vond 5 weken VS al veel, maar als je veel doet en ziet dan vliegt de tijd voorbij, vind je ook niet? We lezen met veel plezier je belevenissen. Wel koud zeker in een campertje als de temperatuur zo zakt 's nachts? Heb je een kleine heater ofzo? Voordeel is denk ik wel dat je in ieder geval droog zit/ligt, dus zal minder snel vochtig worden zoals bij ons deze zomer in de vouwwagen. Veel plezier weer maar dat komt wel goed volgens mij!
  2. Edith:
    15 januari 2016
    Hoi was van wat dingen al op de hoogte via onze app jes, maar toch nog weer veel nieuws om te lezen....gezellig hoor, en wat een afstanden loop en rij je . Houd je dat zelf ook een beetje
    bij ? Ik ga zoals beloofd,alles wer via maps nakijken....
    kus en tot de volgende blog.....de oma's genieten er ook van.
  3. Marije:
    Hey!

De afstanden hou ik niet bij. De ene keer rij ik misschien maar 100 km op een dag, maar wel in bijvoorbeeld 4/5 uur. De andere dag rij ik 400 km dezelfde tijd. Meestal vallen de afstanden heel erg mee hoor. Maar je kunt niet overal goed doorrijden, vaak maar 50 km/uur. Zeker op wegen met veel bochten.
    Ik heb geen verwarming in de camper, maar het blijft idd wel lekker droog. Als de zon een beetje door komt is het al snel zo rond de 20 graden. Dan ligt het er alleen nog aan hoe sterk de wind is, die is er eigenlijk altijd hier een kan het ook goed koud maken. Xx