Oostkust richting Wellington

20 december 2015 - Martinborough, Nieuw-Zeeland

Hey!

Weer even tijd voor een verhaaltje vanuit NZ!

Te beginnen bij de hele oostkust doe ik heb gereden richting Gisborne. Eerst ervoor gezorgd dat de tank vol zat aangezien er niet heel veel punten zijn waar je nog kunt tanken onderweg. Daarna op pad!
Het eerste gedeelte volg je de weg echt langs de kust en kom je langs prachtige baaien. Steeds heb je nog White Island in zich waar dus stoom/rook vanaf blijft komen. Dat is de meest actieve vulkaan van NZ. Vanaf Cape Runaway draai je iets van de kust weg en zie je vooral heuvels en bergen en is het flink slingeren op zeer smalle wegen.
Voor ik het door had was ik alweer halverwege bij Te Araroa.
Steeds kom je door mini plaatsjes met maar een paar huizen en soms zit er nog een soort auto werkplaats/tankstation/buurtwinkel bij een plaatsje. Overal wel een kerkje en een schooltje. Aangezien ik al op de helft was en het nog maar 12.30 uur was. Had ik besloten om helemaal door te rijden naar Gisborne. De weersverwachting was helemaal niet goed namelijk voor de avond en de dag erna. Beetje tempo erin houden en dan red ik dat makkelijk.
Wel nog gestopt bij Tolaga Bay, daar is de langste werf van NZ. Het weer was nog steeds prima waar ik reed, al zag je boven het land her en der echt zwarte wolken met bliksem en regen. Super mooi om te zien maar niet fijn om in te rijden....
Op naar Gisborne en op de camping. Daar stonden we met een hele rij Nederlanders naast elkaar haha! Wel gezellig kletsen wie wat heeft gedaan en waar nog naartoe gaat. De regen kwam rond etenstijd en dat kwam echt zo hard naar beneden!!! Ook stormen en onweer. Mijn camper schudde alle kanten op. In de nacht gelukkig toch goed geslapen en weinig van het weer meegekregen verder.
Besloten om nog maar een dag te blijven aangezien de voorspelling weer redelijk dramatisch was. Dus boekje lezen en even het stadje in. De wind was echt zo koud dat ik toch echt eind van de middag en lange broek aan moest doen om nog warm te blijven. De regen viel nog mee vandaag.

Toen was het al weer vrijdag, ben hier al weer 2 weken.
Vandaag verder gereden naar Napier.
Voor mijn gevoel had ik even een beetje een dip ochtend. Al een paar dagen last van wat pijntjes en het weer dat op stormen staat geeft een beetje mijn gevoel weer. Maar dat was gelukkig na een paar uurtjes over. Aangekomen in Napier naar het National Aquarium of NZ geweest. Daar kwam ik precies op tijd aan om de pinguïns gevoerd te zien worden en daarna in het grote aquarium de haaien en roggen. Erg leuk! En rondje door Napier gelopen en genoten van de mooie huizen en een plotselinge regenbui die iedereen een café in joeg haha! Even een rust moment dan maar. Daarna doorgereden naar Clifton om een rondrit naar Cape Kidnappers te regelen, daar kan ik de dag erna mee.
Dus een overnachting in de buurt regelen bij Hastings.

Zaterdag ben ik in de ochtend naar Te Mata Peak gereden, daar kun je mooi wandelen. En helemaal naar de top waar je een mooi uitzicht hebt. Nou dat was waar!! En heerlijke wel wat winderige wandeling door bossen en valleien richting de top. Heb er echt van genoten!
In het begin van de middag even een rondje Hastings gedaan. Ook daar weer prachtige gebouwen. Maar toen was het echt tijd voor de tractortocht richting Cape Kidnappers!

Met 2 aanhangwagens vol met mensen over het strand waar veel uitleg werd gegeven over de kustlijn, de breuklijnen door de aardbevingen en een klim over een stuk ingestorte klif. Kwamen we na een uur aan bij de Cape. Daar naar boven gewandeld en dan zie je een hele grote kolonie Jan van Genten. Zo mooi!!! Deze vogels blijven hun hele leven trouw aan elkaar en laten dat ook zien als ze wisselen van plek op het ei/bij het jong. Dan gaan ze een ritueel doen met hun snavels en koppen langs elkaar. Erg leuk om te zien!
Er waren ook al wat jongen uit het ei gekomen. Deze zijn zwart/grijs en als ze uitvliegen naar Australië leven ze de eerste 3 tot 4 jaar op zee voor ze terug komen om een paar te vormen. In die tijd verliezen ze hun baby vacht en komen ze wit met geel terug.
Na heel veel foto's en bijna weggewaaid te zijn was het tijd voor de terug rit. Wel enigszins verkleumd terug bij het beginpunt. Gelukkig hoefde ik maar 5 min te lopen naar mijn camper die op de camping bij de cape stond.

Na een hele slechte nacht door richting Martinborough. Een saai stuk rijden eigenlijk. Wel goede wegen en bijna overal gewoon met 100 km/uur door kunnen rijden. De zon heeft er eindelijk weer zin in en de wind is voor de verandering eens bijna niet aanwezig. Dat maakt het ideaal voor een wijnproeverij bij één van de wijngaarden die hier liggen. Lopend vanaf te camping te doen!
Daarna per toeval in het dorp op de kerstparade gestuit. Erg grappig om mee te maken!
Na een maaltijd in de zon en een goede nacht slapen vandaag hier de omgeving en dan richting Wellington. Hier heb ik een aantal dagen voor ik vrijdag de oversteek maak naar het zuider eiland.

Groetjes Marije

1. Edith:
    21 december 2015
    Hi lieverd....wat een leuke dagen weer. Zal later even via google maps kijken , dan beleven we het echt mee.
    Dat je een soort dipje had, kan ik begrijpen, maar gelukkig was je er snel overheen. het weer speelde waarschijnlijk ook mee. Met de zon erbij voel je je gewoon lekkerder....
    Ook gezellig dat er zo af en toe nederlanders op je pad komen......kan je
    even in je moerstaal bijkletsen.
    Nog lekkere dagen tot de oversteek, en ga je nog bij je NZ landse kennissen langs ? Xxxxxx
  2. Ronald:
    22 december 2015
    He zussie! Het lijkt alsof je in een maand alles al wil zien! Ga je de laatste 2 maanden zeker op je luie k*nt liggen? Ben net als pap en mam wel benieuwd wat voor afstanden je aflegt? Neem je genoeg rusttijd tussendoor, dat je een beetje fris blijft? Zo dat waren de "oudere broer zeur momentjes"... Echt top om te lezen wat je allemaal meemaakt en voor moois ziet! Als je terug bent wil ik graag de foto's zien. Ik stuur je een mail met wat info van een collega die net terug is van een maand NZ. Ze was erg enthousiast en zei dat ze aan een maand zwaar te kort had daar. So check your mail!
  3. Ronald:
    28 december 2015
    Nogmaals mijn reactie, omdat die kennelijk niet voor jou te openen was....